مقایسه آیفون ۱۶ با آیفون ۱۶ پرو؛ ترجیح مدل پرو منطقی است؟ پست قبلی | پست بعدی


مقایسه آیفون ۱۶ با آیفون ۱۶ پرو؛ ترجیح مدل پرو منطقی است؟

با معرفی مدل‌های جدید آیفون ۱۶، سوالی که بسیاری از کاربران با آن مواجه هستند این است که آیا باید به سراغ آیفون ۱۶ معمولی با چیپست جدید A18 بروند یا بیشتر هزینه کنند و آیفون ۱۶ پرو با دوربین‌های بهتر، عمر باتری طولانی‌تر و امکانات بیشتر را انتخاب کنند؟ در این مقاله، به مقایسه جامع و دقیق آیفون ۱۶ با آیفون ۱۶ پرو خواهیم پرداخت تا به تمام سوالات شما پاسخ دهیم.

یکی از نکات مهم در معرفی آیفون‌های جدید، دکمه کنترل دوربین در تمام مدل‌هاست. این دکمه هیبریدی در کنار دستگاه قرار دارد و شامل یک سوئیچ لمسی، حسگر فشار با دقت بالا و حسگر لمسی خازنی است. این ترکیب امکانات جدیدی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که می‌توانند علاوه بر تعامل با اپ دوربین، با فشردن دکمه کنترل دوربین، اطلاعاتی درباره اشیاء در دنیای واقعی دریافت کنند. این ویژگی، با نام «هوش بصری»، به زودی به عنوان رقیب گوگل لنز ارائه خواهد شد.

آیفون ۱۶ دارای چینش عمودی دوربین است. همچنین، این مدل در پنج رنگ جدید عرضه می‌شود: آبی، سبز، صورتی، سفید و مشکی. پنل پشتی از شیشه رنگی و جلوی دستگاه دارای پوشش جدید Ceramic Shield است که ۵۰ درصد مقاومت بیشتری از نسل اول آن دارد. این دستگاه با فریم آلومینیومی ساخته شده و ابعاد آن ۱۴۷.۶ × ۷۱.۶ × ۷.۸۰ میلی‌متر و وزن آن ۱۷۰ گرم است. همچنین کلید اکشن هم در این گوشی وجود دارد.

در مقابل، آیفون ۱۶ پرو با دوربین‌های سه‌گانه و فریم تیتانیومی عرضه می‌شود. این مدل در چهار رنگ جدید عرضه در دسترس قرار می‌گیرد: تیتانیوم سیاه، تیتانیوم سفید، تیتانیوم طبیعی و تیتانیوم صحرایی. ابعاد آیفون ۱۶ پرو ۱۴۹.۶ × ۷۱.۵ × ۸.۲۵ میلی‌متر و وزن آن ۱۹۹ گرم است. (کمی بزرگ‌تر و سنگین‌تر از آیفون ۱۶).

آیفون ۱۶ پرو نمایشگر بزرگ‌تر و باکیفیت‌تری در مقایسه با آیفون ۱۶ دارد

 

آیفون ۱۶ دارای نمایشگر ۶.۱ اینچی Super Retina XDR OLED با رفرش‌ریت ۶۰ هرتز است که کمی ناامیدکننده به نظر می‌رسد. در مقابل، آیفون ۱۶ پرو با نمایشگر ۶.۳ اینچی Super Retina XDR ProMotion عرضه می‌شود که قابلیت پشتیبانی از رفرش‌ریت تا ۱۲۰ هرتز را دارد.

اپل با افزایش ابعاد مدل پرو و کاهش ضخامت حاشیه‌ها توانسته فضای بیشتری برای نمایشگر فراهم کند. ابن شرکت ادعا می‌کند که مدل‌های آیفون ۱۶ پرو دارای «باریک‌ترین حاشیه‌ها در میان محصولات اپل» هستند.

 

سوا از اندازه و نرخ نوسازی، هر دو نمایشگر ویژگی‌های مشترکی هم دارند. به عنوان مثال، هر دو دارای چگالی پیکسلی ۴۶۰ پیکسل بر هر اینچ هستند، از جزیره پویا پشتیبانی و تکنولوژی True Tone و روشنایی حداکثری ۲,۰۰۰ نیت هم پشتیبانی می‌کنند. همچنین، نمایشگرها می‌توانند به حداقل روشنایی ۱ نیت، بسته به شرایط نوری محیط کاهش روشنایی داشته باشند. حتی نسبت کنتراست (۲,۰۰۰,۰۰۰:۱) و پشتیبانی از محتوای HDR هم در هر دو مدل مشابه است.

آیفون ۱۶ پرو به لطف چیپ A18 پرو، سریع‌تر و قدرتمندتر از آیفون ۱۶ است

آیفون ۱۶ با چیپ جدید و شش‌هسته‌ای A18 عرضه می‌شود که به گفته اپل، ۳۰ درصد سریع‌تر از چیپست A16 در آیفون ۱۵ است. چیپ A18 با فناوری ۳ نانومتری نسل دوم، ۳۰ درصد مصرف انرژی کمتری نسبت به A16 دارد. این چیپ همچنین دارای یک پردازشگر گرافیکی پنج‌هسته‌ای است که ۴۰ درصد از پردازشگر گرافیکی موجود در A16 سرعت بیشتری دارد.

چیپ A18 پرو در آیفون ۱۶ پرو نیز دارای پردازنده مشابه ولی با پردازشگر گرافیکی شش‌هسته‌ای است که حدود ۲۰ درصد از پردازشگر گرافیکی موجود در چیپ A17 پرو سریع‌تر عمل می‌کند. این پردازنده همچنین دارای شتاب‌دهنده یادگیری ماشینی است که تجربه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را تا ۱۵ درصد نسبت به A17 پرو بهبود می‌بخشد.

با این حال هر دو چیپ ویژگی‌های مشترکی نیز دارند. به عنوان مثال، هر دو چیپ دارای رهگیری پرتو سخت‌افزاری برای سایه‌ها و انعکاس‌های واقع‌گرایانه‌تر در بازی‌ها هستند و از بازی‌های ویدیویی AAA با عناوین جدیدی مانند Honor of Kings: World پشتیبانی می‌کنند. هر دو چیپ همچنین از ویژگی‌های هوش مصنوعی اپل نیز پشتیبانی می‌کنند.

دیگر ویژگی‌های مشترک شامل مکانیزم دفع حرارت برای بهبود عملکرد پایدار و ۱۷ درصد پهنای باند بیشتر می‌شوند. هر دو مدل آیفون ۱۶ و آیفون ۱۶ پرو با حافظه ۱۲۸ گیگابایتی در مدل پایه عرضه می‌شوند و هر دو دارای واحد پردازش عصبی ۱۶ هسته‌ای برای مدیریت ویژگی‌های هوش مصنوعی در دستگاه هستند.

برای کاربران فنی، چیپ A18 پرو دارای کش بزرگ‌تری نسبت به A18 است و دارای موتور نمایشگر بهبود یافته برای ProMotion و نمایشگر همیشه روشن است و می‌تواند پردازش داده‌ها را برای ضبط ویدیوهای با کیفیت بالاتر سریع‌تر انجام دهد. بنابراین تفاوت بین پردازنده‌ها وجود دارد اما فقط برای کاربران حرفه‌ای، این تفاوت حس می‌شود.

 

 

 

 


دسته بندی کالا