بلک فرایدی یا جمعه سیاه پست قبلی | پست بعدی


بلک فرایدی یا جمعه سیاه

بلک فرایدی (black Friday) یا جمعه سیاه ، بزرگترین روز حراج در امریکاست. این روز آخرین جمعه سال میلادی و آغاز آیین خرید برای سال نو و کریسمس به حساب می آید.

جمعه سیاه که معادل با آخرین جمعه آخرین ماه سال است، روز تعطیل نیست. اما کارمندان بسیاری از شرکت ها در این روز اجازه رفتن به خرید و استفاده از حراجی ها را خواهند داشت.

خاستگاه این سنت در امریکای شمالی بوده است ولی جمعه سیاه به کشورهای دیگر نیز سرایت کرده و اکنون در بسیاری از کشورهای دنیا وجود دارد.

اهمیت این روز به قدری است که اکثر فروشگاه ها از ساعت 4 صبح فعالیت خود را برای جمعه سیاه آغاز میکنند و مردم هم از همان زمان برای خرید به فروشگاه ها هجوم می آورند. بسیاری از مردم هستند که برای آنکه خرید اجناس موردنظر خود را از دست ندهند ، جلوی در فروشگاه ها و در خیابان ها میخوابند تا به محض باز شدن فروشگاه ، بتوانند خرید خود را انجام دهند.

نکته مهم درباره تخفیفات جمعه سیاه این است که تخفیف شامل همه اجناس میشود و همین موضوع اقشار مختلف جامعه را برای خریدی به صرفه تر ترغیب میکند. فروشندگان در این روز سعی میکنند بیشترین تخفیفات را برای کسب حاشیه سود کمتر و برای خالی شدن انبار در آخر سال روی محصولات خود اعمال کنند که همین موضوع باعث رقابت شدید بین فروشنده ها شود. تا جایی که مفهومی با نام Doorbuster (به معنی انفجار در) شکل بگیرد که کالاهای با تخفیف ویژه را مینامند. زیرا این کالاها در جمعه سیاه موجب صف کشیدن مردم جلوی فروشگاه ها شده و در بسیاری از موارد موجب شکسته شدن در فروشگاه نیز شده است!

ساعت دقیقی برای آغاز جمعه سیاه یا بلک فرایدی وجود ندارد ولی معمولا بخاطر رقابت بالا بین فروشندگان ، هر فروشگاه ای قصد عقب کشیدن ساعت جمعه سیاه برای خود را دارد. برخی فروشگاه ها در تمام طی شب باز هستند. یا در سال های پیش بسیاری از مغازه ها راس ساعت 12 بامداد مغازه خود را باز میکردند. برندهای مشهوری مثل ویکتوریا سیکرت ، پوما و نایکی از روز عید شکرگزاری که درواقع روز قبل از جمعه سیاه است فروش محصولات با تخفیف خود را آغاز میکردند. بسیاری از فروشگاه ها هم طبق ساعات همیشگی خود فروش را آغاز کرده و تا نیمه های شب ادامه میدهند.

بنابراین اگر قصد دارید کالایی را بخرید اما قیمت بالای آن شما را آزرده خاطر کرده میتوانید خرید خود را به جمعه سیاه موکول کنید. البته به یاد داشته باشید باید سرعت عمل بالا و برنامه ریزی داشته باشید. چون احتمالا هزاران نفر دیگر هم برای خرید کالای مدنظر شما صف کشیده اند!


دسته بندی کالا